برای تجارت های کوچک یکی از روش های فروش بیشتر دادن تخفیف به مشتریان است.
اما یک مسئله ای وجود دارد.: تا زمانی که یک سری کارهایی را از قبل انجام نداده باشید، تخفیف دادن ممکن است به برند و سود شما خسارت وارد کند.
چطور می شود مطمئن شد که تخفیف دادن به بیزنس و تجارت شما خسارت وارد نمی کند و موجب سود دهی است؟
- می بایست هدف هایی داشته باشید و بدانید که از چه طرقی می توانید به مشتریان خودتان دست پیدا کنید
- مهمتر از همه باید ابزاری برای سنجش اینکه شما به مشتریان هدف خود می رسید یا خیر را پیدا کنید.
در پایین به شما خواهم گفت که چگونه تخفیف دهید، چگونه هدف های درست را پیاده سازی کنید و حتی چگونه موفقیت خود را در این زمینه اندازه گیری کنید.
معایب و مزایای تخفیف دادن
مزایا و معایب زیادی برای تخفیف دادن خدمات و کالاهای شما وجود دارد.
اول از همه بگذارید ببینیم که آنها چه هستند تا بتوانیم برای آنها برنامه ای هم داشته باشیم
۱. مزایای استراتژی های تخفیف دادن
تخفیف دادن بر قیمت ها استراتژی است که باعث افزایش فروش در تجارت شما می شود، مشتریان جدید برای شما ایجاد می کند، و باعث بوجود آمدن مزایایی برای شما می گردد از قبیل:
مشتریان شما احساس خوبی نسبت به شما خواهند داشت
یکی از مزایا این است که مشتریان شما احساس خوبی به شما خواهند داشت.
بر اساس یکی از تحقیقات زمانی که شما تخفیف یا کوپنی را دریافت می کنید احساس خوشحالی و رضایت و آرامش دارید.
در دراز مدت این مسئله می تواند باعث برجا گذاشتن اثر مثبتی بر ذهن مشتری شما و ایجاد تصویر خوبی از برند شما گردد.
به مشتریان این امکان را می دهد که از میان رقبا محصول و یا خدمات شما را انتخاب کند.
تخفیف دادن حتی باعث می شود که افراد محصول شما را با دیگر محصولات مقایسه نکنند.
خود این مسئله باعث می شود که شما را از بین رقبا انتخاب کنند و پای در فروشگاه شما بگذارند.
۲. معایب تخفیف دادن
تخفیف دادن ارزش محصول و یا خدمات شما را کم می کند.
زمانی که مشتریان از محصول شما با تخفیف استفاده می کنند ممکن است به این مسئله فکر کنند که محصول شما از کیفیت پایینی برخوردار است.
دریک تحقیقی به این نتیجه رسیدند: مشتریانی که قیمت کامل محصول را پرداخت کرده بودند راضی تر نیز بودند از افرادی که تخفیف گرفته بودند.
ریسک از دست دادن سود
این امکان هم وجود دارد که اصلا هیچ سودی از معامله ی خود نبرید.
شاید حراجی شما بخاطر افرادی باشد که می خواستند بخرند ولی نخریدند. در این شرایط شما حتی فروش به مشتریانی که حاضر بودند پول کاملی را پرداخت کنند هم از دست می دهید..
بخاطر همین شرایط است که نیاز دارید بدانید که هدف شما از تخفیف دادن چیست؟
هدف خود را از تخفیف دادن مشخص کنید.
قبل از هرگونه اقدامی برای تخفیف دادن استراتژی و هدف خود را مشخص کیند.
هدف شما نوع تخفیف، بازار هدف، نحوی ارائه آن و برای چه مشتریانی ارائه شود را مشخص خواهد کرد.
در پایین چند هدف را مشخص کرده ایم:
۱. بدست آوردن مشتریان جدید
در این مرحله شما شانس خود را برای بدست آوردن مشتریان جدید امتحان می کنید.
مشتریان جدید این امکان را خواهند داشت که محصول و خدمات شما را با ریسک کمتری امتحان کنند.
یادتان نرود که تخفیف شما باید مدت زمان محدودی داشته باشد تا آنها هم دلیلی برای استفاده از محصولات شما را داشته باشند.
۲. افزایش فروش
هدف شما فروش بیشتر محصولات به افراد بدون در نظر گرفتن اینکه چند مشتری این محصول را می خرند خواهد بود.
در این نوع تخفیف هدف شما بیشتر روی تعداد فروش محصولات است تا تعداد افراد.
۳. ترغیب به خرید مشتریان فعلی
در این نوع فروش بیشتر به دنبال این هستیم که مشتریان فعلی خودمان را فعال کنیم تا دوباره از ما خرید کنند.
این نوع تخفیف فقط به مشتریان قبلی ما داده می شود.
۴. برای فروش کالاهای بنجل یا قدیمی
بعضی اوقات برای خلاص شدن از شر کالاهای قدیمی، یا بنجل نیاز داریم که تخفیف بذاریم.
بعضی اوقات هم برای ایجاد فضا در فروشگاه و انبار برای کالاهای جدید به جای کالاهای قدیمی اینکار را انجام می دهیم.
۶ نوع استراتژی تخفیف برای بیزینس های کوچک
زمانی که هدف از حراجی یا تخفیف دادن را پیدا کرید نوبت به پیدا کردن نوع تخفیف می رسد که بهترین کارایی را برای شما خواهد داشت.
در پایین به برخی از روشهای تخفیف دادن پرداخته ام.
یادتان نرود که در هر زمان شما محدود به انتخاب فقط یک نمونه از انواع تخفیف ها نیستید و می توانید چندین نوع تخفیف را همزمان با هم استفاده کنید.
۱. تخفیف چند جنس با هم
در این نوع تخفیف بجای تخفیف دادن فقط به یک جنس یا خدمات، قیمت را برای خرید بسته ی از محصولات قرار می دهیم.
به عنوان مثال برای تخفیف در لوازم آرایشی بجای تخفیف بر خمیر ریش مردانه تخفیف را هنگامی اعمال می کنند که شما بسته ی خمیر ریش، شامپو، ژل مردانه را با هم بخرید.
این نوع فروش مزایا خودش را دارد.
- اقلام بیشتری به فروش می رسد.
- اجناس محبوب و غیر محبوب را می توانید با هم بفروشید
- مشتریان با دیگر محصولات شما آشنا می شوند
در ضمن برای ایجاد تخفیف های اینچنینی باید دقیقا بدانید که چه محصولی با چه محصول دیگری باید در یک بسته بندی قرار بگیرد.
اگر محصولاتی که در یک بسته قرار داده می شوند شبیه به هم نباشند خریدار به این نکته می رسد که فروشنده دارد به نفع خود جنس ها را به مشتریان تحمیل می کند.
۲. تخفیف پیش خرید
برای افرادی که زودتر از تحویل جنس پیش خرید دارند می توانید مقدار کمی تخفیف داشته باشید.
شاید ماها و هفته ها قبل از اینکه جنس به دست شما برسد.
پیش خرید باعث جریان نقدینگی می شود. به این معنا که شما می توانید با پرداختی مشتریان یکسری جنس های دیگر هم به محصولات خودتان اضافه کنید. یا اینکه یک سرمایه گذاری دیگری داشته باشید.
پیش خرید ها بین تجار و بیزنس های مربوط به نرم افزار و اکترونیک به وفور مشاهده می شود.
به عنوان مثال سامسونگ گوشی های جدید خود را پیش فروش می کند و نه تنها قیمت اصلی محصول کمتر از قیمت فروش ارائه می کند بلکه چند هدیه هم به خریداران محصول ارائه می کند.
در این بین خدماتی مثل dropbox هم تخفیف هایی برای کاربرانی که به صورت سالانه پرداختی داشته باشند تخفیف در نظر می گیرد.
۳. تخفیف برای خرید برای تعداد بالا
وقتی شما برای خرید های تعداد بالا تخفیف مجزایی در نظر می گیرید
در نتیجه محصول و خدمات بیشتری را در ازای دریافت مبلغ کمتری به فروش می رسانید.
۴. خرید های فصلی یا رویدادی
این نوع تخفیف ها در زمان ها و برای رویدادهای خاصی اتفاق می افتند.
به عنوان مثال تخفیف هایی که به خاطر سال جدید یا بازگشایی مدارس یا ولنتاین و دیگر مراسم و فصل ها بوجود می آید.
در زمان تعطیلات یا فصل های خاص مردم بیشتر ذهن شان روی خریدهای با تخفیف است
که اگر از این شرایط به نحو احسن استفاده کنید به نتایج خوبی دست پیدا خواهید کرد.
این نوع تخفیف ها هم معمولا برای جذب مشتریان جدید است و نه برای سود زیاد.
در این نوع تخفیف دادن ها شما افرادی را جذب می کنید که دنبال تخفیف گرفتن هستند و نه مشتریانی که برای شما ماندگار باشند.
آنها همیشه منتظر فصل های خاص می مانند تا تخفیف زیادی از شما بگیرند.
۵. حمل و نقل رایگان
یک نوع دیگری از تخفیف ارائه خدمات اضافه مثل حمل و نقل رایگان است.
چندین مطالعه نشان می دهد که پیشنهاد حمل و نقل رایگان فروش را بیشتر می کند.
بر اساس یک تحقیق دیگر مشخص شده است که در خریدهای آنلاین بسیاری از افراد بخاطر هزینه حمل و نقل بالا خریدهای خود را لغو کرده اند.
به همین منظور بسیاری از فروشندگان هزینه های حمل و نقل خود را از ابتدا محاسبه می کنند و بر قیمت کل جنس اضافه می کنند.
یک دیگر از ترفندهای فروش این است که به خریدار گفته می شود اگر خرید شما از مرز یک مقدار مشخصی بگذرد هزینه ی حمل و نقل رایگان می گردد.
۶. یک بخر، یکی ببر
خیلی اوقات تخفیف دادن باعث نمی شود که شما مشتریان بیشتری داشته باشید.
ولی اگر محصول یا خدماتی را به رایگان ارائه کنید به قطع شما مشتریان بیشتری خواهید داشت و سود بیشتری هم می کنید.
بر اساس تحقیقی در the Journal of Marketing مشخص شد که بیشتر خریداران دوست دارند که جنسی را به عنوان هدیه یا رایگان دریافت کنند تا اینکه بخواهند تخفیف بگیرند.
این الزاما بدین معنی نیست که حتما باید یکی بخرند و یکی به رایگان دریافت کنند.
شما می توانید نمونه های مختلفی از این نوع تخفیف را ارائه کنید.
به عنوان مثال در امارات متحده زمانی که می خواستم سوغاتی بگیرم فروشگاه Giordano توجه من را به خودش جلب کرد.
دو تا تی شرت بخر ویکی را به رایگان بگیر.
این هدیه باعث شد که هم برای خودم تی شرت بگیرم هم اینکه بتوانم سوغاتی هم بگیرم.
به دلیل ساده و قابل فهم بودن این نوع تخفیف ها برای جذب مشتریان زیاد بسیار کاربردی است
برگرفته از سایت khojastenia.com